جوشکاری آلومینیوم در خانه

جوشکاری آلومینیوم در خانه

جوشکاری خانگی آلومینیوم

به زبان ساده، جوشکاری فرایندی است که در آن دو قطعه فلزی را به یکدیگر متصل می‌کنند. البته به همین سادگی نیست و جوشکاری آلومینیوم در خانه نیازمند دانش و تجربه کافی می‌باشد. جوشکاری آلومینیوم، روش‌های مختلفی دارد که هرکدام نیازمند ابزار خاصی هستند. درضمن نوع آلیاژی که قرار است جوشکاری شود نیز در این فرایند اهمیت زیادی دارد.

از انواع جوشکاری می‌توان به جوشکاری آلومینیوم آرگون، جوشکاری خشک آلومینیوم ، جوشکاری با گاز مایع، CO2 و جوشکاری آلومینیوم با اینورتر اشاره کرد؛ و همچنین یکی از رایج‌ترین انواع آن که روش قوس الکتریکی است.

به منظور جوشکاری خانگی آلومینیوم، بهتر است آلومینیوم را گرم کنید تا کار سریع‌تر پیش برود. اما به یاد داشته باشید که در صورت گرم شدن بیش از حد، امکان سوختگی آلومینیوم وجود دارد. بعد از گرم کردن باید لایه اکسید آلومینیوم را با برس سیم استیل ضد رنگ پاک کنید. بعد از اینکه از تمیز بودن و تنظیم شدن قطعات فلز مطمئن شدید، روش جوشکاری را انتخاب کنید. معمولا روش اینورتر برای جوشکاری خانگی توصیه می‌شود. توجه کنید که منظور از جوشکاری خانگی، انجام این کار در محیط بسته خانه نیست! بلکه برای حفظ امنیت بهتر است جوشکاری را در فضای باز انجام داد. با ما این مقاله را دنبال کنید تا با نحوه جوشکاری آلومینیوم در خانه آشنا شوید.

جوش آلومینیوم به وسیله اینورتر

دستگاه اینورتر قابلیت تنظیم جریان خروجی و ولتاژ دارد. در جوشکاری با دستگاه اینورتر، جریان 220 ولت متناوب شهری به وسیله کابل ورودی به جریان مستقیم تبدیل می‌شود و به همین ترتیب جریان بالا برای جوشکاری ایجاد می‌شود.

اینورتر آلودگی صوتی کمی به همراه دارد و قابل استفاده با انواع سیم، الکترود و فیلر جوشکاری است. انجام جوشکاری با اینورتر به دلیل سبک‌تر بودن آن نسبت به دستگاه جوش معمولی و کوچک بودن ابعاد آن برای جوشکاری خانگی پیشنهاد می‌شود. در روش اینورتر توان کمتری مصرف می‌شود، پس مصرف انرژی نیز به مراتب کمتر خواهد بود.

مراحل جوشکاری

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، جوش کاری نیازمند ابزار خاصی متناسب با روش انتخاب شده می‌باشد. پس پیش از هر اقدامی، ابتدا باید وسایل مورد نیاز مثل انبرهای جوشکاری و اتصال، کابل جوشکاری و انواع وسایل ایمنی مثل عینک و دستکش را آماده کنید.

سپس نوبت به اتصال کابل‌ها به دستگاه اینورتر یا همان دستگاه جوش می‌رسد. بر روی اینورتر، یک قطب مثبت و یک قطب منفی داریم که باید کابل انبر جوشکاری را به قطب مثبت و کابل انبر اتصال را به قطب منفی وصل کنیم.

به منظور جوشکاری قوس الکتریکی باید الکترود درون انبر جوشکاری قرار بگیرد. گرمای ایجاد شده از جریان برق باید به الکترودها برسد تا قطعات فلز جوشکاری ذوب شوند و به یکدیگر جوش بخورند.

توجه کنید که برای جلوگیری از خطرات احتمالی حتما کابل‌ها را طبق دستورالعمل داده شده به دستگاه متصل کنید. درصورت اتصال جا به جایی کابل‌ها نیز جوشکاری انجام می‌شود اما ممکن است خطرناک باشد.

یکی از انواع مرسوم آلومینیوم، ورق آلومینیوم است که در صنایع جوشکاری نیز کاربرد فراوانی دارد. برای تهیه ورق‌ آلومینیوم می‌توانید با پارس آلومینیوم باقرزاده تماس بگیرید: 02133115500

 

جوشکاری آلومینیوم در خانه
جوشکاری آلومینیوم در خانه

 

الکترود مناسب جوشکاری

 اگر قصد انجام جوشکاری خانگی را دارید، الکترود با قطر 2.5 الی 3 میلی‌تر بهترین گزینه برای کار شما است. اگر قطر الکترود انتخابی شما از 3 میلی‌متر بیشتر باشد ممکن است به قطعه فلزی بچسبد!

الکترودها در انواع مختلفی مثل تنگستن زیرکونیوم دار و توریم دار وجود دارند که بخاطر مقاومت بالا در برابر ذوب شدن برای جوشکاری آلومینیوم مناسب هستند.

جوشکاری آلومینیوم با الکترود

جوش دادن آلومینیوم با الکترود به دو روش انجام می‌شود: MIG و TIG.

روش اول یا همان MIG تقریبا به شکل دستی انجام می‌شود و نیمه اتوماتیک است. با کمک جریان پالسی یا مستقیم انجام می‌شود و در آن از گازهایی مثل هلیوم و آرگون استفاده می‌شود که البته انتخاب این موارد به ضخامت فلز مورد استفاده در کار بستگی دارد.

در روش دوم یا TIG یا الکترود ثابت، قوس الکتریکی در حدفاصل میان الکترود ثابت و قطعه وجود دارد. این روش در صورتی اتوماتیک انجام می‌شود که قطعه مورد استفاده در کار ضخیم باشد و از جریان مستقیم استفاده شود.

درضمن استفاده از گازهای خنثی مثل آرگون برای جلوگیری از ذوب شدن الکترودها الزامی است.

 

جوشکاری آلومینیوم در خانه
جوشکاری آلومینیوم در خانه

 

جوشکاری آلومینیوم با گاز آرگون

این روش با الکترود تنگستن انجام می‌شود به شکلی که فقط برای قوس از آن استفاده می‌کنند. کاربرد این نوع جوشکاری در صنایع مختلفی همچون پتروشیمی، صنایع دریایی، هوا فضا و نیروگاه‌ها است.

در این روش با استفاده از گاز آرگون، هوای ناحیه جوشکاری بیرون می‌رود و الکترود اکسید نمی‌شود. درضمن از سیم جوش برای فلز پرکننده استفاده می‌شود. دیگر ابزار مورد نیاز این روش جوشکاری، منبع تغذیه مستقیم یا متناوب، الکترود تنگستن، کابل اتصال، بست و شلنگ، سیلندر گاز محافظ، رگولاتور و مشعل جوشکاری آرگون است. کاربرد مشعل جوشکاری آرگون به منظور منتقل کردن برق از کابل به الکترود تنگستن و گاز به حوضچه مذاب است. به طور کلی کاربرد آرگون در صنعت جوشکاری به دلیل خنثی بودن این گاز است و باعث می‌شود الکترودها ذوب نشوند.

جمع بندی

جوشکاری به تجربه و مهارت یک فرد حرفه‌ای نیاز دارد و فرایندی است که دقت بالایی لازم دارد. جوشکاری در خانه اگر به روش درست و با دقت کافی انجام نشود، ممکن است خطرناک باشد. در این مقاله انواع روش جوشکاری و الکترودهای مناسب جوش دادن خانگی را توضیح دادیم.

سوالات متداول

کدام روش برای جوشکاری آلومینیوم در خانه مناسب است؟

روش اینورتر به دلیل ابعاد کوچک دستگاه، آلودگی صوتی کمتر، سهولت در استفاده و سبک بودن انتخاب بهتری است.

چرا از گاز آرگون در جوشکاری آلومینیوم استفاده می‌شود؟

گازهای خنثی مثل آرگون و هلیوم در جوشکاری برای جلوگیری از ذوب شدن اکترود استفاده می‌شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

عناوین اصلی مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب