کوره ذوب آلومینیوم دست دوم

کوره ذوب آلومینیوم دست دوم

کوره ذوب آلومینیوم 

بازیافت یکی از پر طرفدار ترین کارها است. این امر فواید زیادی دارد؛ مانند صرفه جویی در منابع طبیعی و انرژی و همین باعث شد این کار طرفداران زیادی پیدا کند. امروزه بیشتر مواد را بازیافت می کنند از جمله آلومینیوم؛ به این معنا که آلومینیوم دست دوم را خریداری می کنند و پس از فرایند ذوب آلومینیوم که از آن در امور دیگر استفاده می کنند.

کوره ذوب آلومینیوم یکی از تجهیزات لازم برای ذوب آلومینیوم است البته برای ذوب دیگر فلزات نیز می توان از این دستگاه استفاده کرد. اما به دلیل استفاده بیشتر از این دستگاه برای ذوب آلومینیوم، به کوره ذوب آلومینیوم معروف شده است. کوره های ذوب آلومینوم در سه دسته بندی قرار دارند که هر کدام از آن ها دسته بندی دیگری دارند.

دسته بندی کوره ذوب آلومینیوم 

گروه اول را به کوره هایی که مخصوص ذوب ضایعات آلومینیوم هستند می پردازیم که از نظر قراضه هایی که ذوب می کنند دسته بندی می شوند؛ کوره های بوته ای که دارای دو نوع ساده و جک دار هستند و بیشتر برای ضایعات سبک کاربرد دارند.

گروه بعدی متعلق به کوره های تیلتی، اتاقکی یا گهواره ای برای ذوب مورد هایی است که دارای برنج، آهن و مس کمتری هستند و حدود 100 تن ظرفیت دارند.

نوع سوم کارایی و ظرفیت بیشتری نسبت به دو مورد قبلی دارد و می تواند فلزات مختلف را جدا کند این نوع کوره آلوم کست نام دارد.

کوره های آلیاژ سازی در دسته دوم قرار دارند و این نوع هم دارای دو نوع گهواره ای و کوره اتاقکی است. باید بدانید که این کوره ها نسبت به مدل قبلی از ظرفیت بالاتری برخوردارند به طوری که تا 100 تن آلومینیوم دست دوم را می توانند ذوب کنند. کوره های ریخته گری که در دسته سوم است و نیز دارای دو دسته کوره بوته ای گرانیتی و کوره DC قرار دارند.

دسته بندی کوره ذوب آلومینیوم از نظر مصرف سوخت

کوره ها ذوب آلومینیوم دارای دسته بندی دیگری نیز هستند؛ آنها از نظر نوع مصرف سوخت نیز دارای دسته بندی هستند.

  • تعدادی از کوره های ذوب آلومینیوم از سوخت های مایع استفاده می کنند؛ مانند: کوره بوته ای، کوره شعله ای و کوره روربر
  • نوعی از کوره ها نیاز به سوخت های جامد دارند که عبارت اند از: کوره بوته ای، زغالی و کوره های دوار و یا کوره هایی که با کک می سوزند.
  • کوره هایی مانند کوره بوته ای، کوره کوپل گازی و شعله ای و همینطور روبر نیاز به سوخت گاز دارند.
  • نوع دیگری از کوره ها الکتریکی هستند، مانند کوره القایی، کوره قوس الکتریکی و کوره مقاومتی.

 

کوره ذوب آلومینیوم دست دوم
کوره ذوب آلومینیوم دست دوم

بازیافت و ذوب ضایعات آلومینیوم نه تنها باعث صرفه جویی در منابع و انرژی می شود بلکه باعث ایجاد زمینه های شغلی شد و افراد زیادی می توانند از این راه کسب درآمد کنند. اما تحقیقات نشان داده که درصد کمی از ضایعات آلومینیوم بازیافت می شود و بیشتر در دسته زباله ها قرار می گیرند. این اشتباه نه تنها باعث آسیب به محیط زیست می شود بلکه باعث هدر رفتن انرژی می شود. یکی از مزیت های آلومینیوم این است که به دلیل پایدار بودن آن هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات ذوب آن نداریم.

روش ذوب آلومینیوم

در این قسمت قصد داریم راجب یکی از روش های ذوب آلومینیوم صحبت کنیم. همان طور که میدانید برای شروع هر کاری نیاز به تجهیزاتی است؛ پس اول باید بدانیم چه تجهیزاتی نیاز داریم. تجهیزات مورد نیاز برای ذوب آلومینیوم عبارت اند از:

  • انتخاب یک کوره مناسب و تهیه آن
  • تهیه یک بوته مناسب
  • تهیه قالب مناسب برای قالب بندی آلومینیوم
  • صافی و میله همزن مناسب
  • انبر فلزی
  • تهیه دستکش مناسب که در مقابل حرارت محافظ دست باشد.
  • تهیه و جمع آوری ضایعات برای ذوب کردن.

اگر برای شما این سوال وجود دارد که چه نوع ضایعات آلومینیومی را می توانید ذوب کنید باید بگویم مواردی مثل قطعات قدیمی صنعتی، قوطی های آلومینیومی نوشیدنی ها، درب و پنجره قدیمی از جنس آلومینیوم و موارد این چنینی گزینه های مناسبی هستند.

بهترین روش برای ذوب آلومینیوم

  1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک کوره مناسب انتخاب کرده و روی ی سطح عایق شده و مقاوم قرار دهید و شرایط را برای شروع کار آماده کنید.
  2. اکنون باید بوته تهیه شده را در کوره قرار دهید. باید بگوییم کیفیت بوته بسیار مهم است و کیفیت آن با سرعت کار شما رابطه مستقیم دارد. پیشنهاد ما بوته گرافیتی است.
  3. حالا نوبت روشن کردن کوره است. باید کوره را قبل از قرار دادن ضایعات داخل آن روشن کنید تا به اندازه کافی گرم شود و بدنه آن به رنگ نارنجی در آید.
  4. اکنون که ضایعات را در بوته قرار دادید فرایند ذوب را آغاز کردید. لازم به ذکر است استفاده از وسایل ایمنی همچون دستکش برای جلو گیری از آسیب ضروری است.
  5. وقتی تمام قطعات ذوب شدند بعد از 3 دقیقه حتما بوته را خارج کنید تا از اکسید شدن آلومینیوم جلو گیری شود.
  6. پس از اینکه ضایعات به خوبی ذوب شدند باید آن هارا در قالب هایی که آماده کردید بریزید و اجازه دهید سرد شود.
  7. بعد از اتمام کار کوره را کامل خاموش کنید و پس از سرد شدن تجهیزات به تمیز کردن آنها بپردازید چراکه تمیز بودن تجهیزات از واجبات این کار است.

نتیجه

همان طور که در مطالب بالا خواندیم بازیافت زباله فواید بسیاری دارد و باعث جلوگیری از آسیب به محیط زیست می شود. علاوه بر آن به انواع کوره ذوب آلومینیوم اشاره کردیم که با توجه به ویژگی های هر کدام و شرایط شما میتوانید بهترین گزینه برای خود را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. علاوه بر اینها با این کار می توانید برای خود و دیگران اشتغال زایی کنید. کوره ها از نظر مصرف سوخت نیز باهم فرق دارند و باید دید کدام یک برای شما به صرفه تر است و سوخت مصرفی آن را می توان تامین کرد. البته باید بدانید علاوه بر انواع کوره هایی که در این مقاله معرفی شد موارد دیگری هم وجود دارند اما بیشتر برای ذوب سایر فلزات کاربرد دارند.

شما می توانید برای خرید شمش آلومینیوم  یا ورق های آلومینیومی با پارس آلومینیوم باقرزاده تماس بگیرید 02133115500

سوالات متداول

برای ضایعات سبک کدام کوره مناسب تر است؟

کوره های بازیافت ضایعات و ذوب آنها اختصاص داده می شود که دارای دو نوع ساده و جک دار هستند؛ این نوع کوره از آتش غیر مستقیم استفاده می کند و بیشتر برای ضایعات سبک مثل آلومینیوم های به کار رفته در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

فواید بازیافت آلومینیوم دست دوم چیست؟

بازیافت و ذوب ضایعات آلومینیوم نه تنها باعث صرفه جویی در منابع و انرژی می شود بلکه باعث ایجاد زمینه های شغلی شد و افراد زیادی می توانند از این راه کسب درآمد کنند.

انواع کوره آلیاژ سازی کدامند؟

کوره های آلیاژ سازی در دسته دوم قرار دارند و این نوع هم دارای دو نوع گهواره ای و کوره اتاقکی است. باید بدانید که این کوره ها نسبت به مدل قبلی از ظرفیت بالاتری برخوردارند به طوری که تا 100 تن آلومینیوم دست دوم را می توانند ذوب کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

عناوین اصلی مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب