آلومینیوم در ساختمان سازی

در گذشته میتوان اینطور گفت که آلومینیوم هیچ کاربردی در صنعت ساخت و ساز و عمران نداشت و دلیل آن هم قیمت بالا و تولید کم این فلز بود، اما در دهه 1920 فرآیند الکترولیز هزینه تولید آلومینیوم را بسیار کاهش داد و در ساخت سقف ها، گنبد ها و بسیاری از پانل های دیواری و موارد تزیینی استفاده شد. در دهه 1940 بیشتر درصد آلومینیوم تولید شده برای ساخت هواپیماها استفاده می شد و مصرف این فلز در صنعت ساختمان سازی کمتر شده بود، در قرن بیستم استفاده از آلومینیوم در ساخت ساختمان ها و پل ها کاربرد زیادی پیدا کرد و روز به روز مصرف این فلز در صنعت ساختمان سازی بیشتر شد.

فلز آلومینیوم در مدرن شدن شهرها تاثیر بسزایی داشت و در ساخت آسمان خراش، برج ها، مراکز تفریحی و تجاری، اماکن ورزشی و … کاربرد بسیار زیادی داشته و زیبایی و استحکام آن ها را چندین برابر کرده است. این فلز به دلیل مزایای زیادی که دارد در بین معماران و مهندسین عمران بسیار پر طرفدار بوده و در انواع مختلفی از جمله: ورق آلومینیوم، شمش آلومینیوم، میلگرد آلومینیوم و … تولید و به دست مصرف کننده ها میرسدکه در ادامه ی این مقاله از موارد مختلف استفاده از فلز آلومینیوم میگوییم تا با آن بیشتر آشنا شوید.

موارد استفاده از فلز آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی

– کاربرد فراوان آلومینیوم در ساخت درب و پنجره : فلز آلومینیوم به دلیل استحکام بالایی که دارد برای نگه داشتن شیشه های سنگین و بزرگ در ساختمان ها بسیار مناسب می باشد و همچنین به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی در ساخت درب و پنجره طرفدار زیادی دارد، زیرا به دلیل عایق بودن آلومینیوم در ساخت درب و پنجره از عبور گرما و سرما به بیرون و داخل محیط جلوگیری می شود.

– استفاده در ساخت نمای ساختمان های بزرگ : فلز آلومینیوم به دلیل خاصیت ضد زنگ و شفافیت و زیبایی که دارد برای استفاده از نمای خارجی ساختمان های بزرگ بسیار مناسب می باشد.

– استفاده در ساخت اماکن ورزشی و نمایشگاهی بزرگ : این فلز به دلیل خاصیت شکل پذیر بودن بالا و خواص دیگری که از قبل به آن ها اشاره کردیم در ساخت ساختمان هایی با نماهای عجیب و غریب بسیار کاربردی می باشد.

– برای ساخت تجهیزات معماری از فلز آلومینیوم استفاده زیادی میکنند.
– استفاده مهندسین عمران در ساخت پانل های دیواری، سقف های شناور، درب و پنجره ها و … از شمش آلومینیوم و بیلت های آلومینیوم
از مزایای دیگر آلومینیوم می توان به مقاومت در برابر آتش اشاره کرد که در صورت آتش سوزی یک ساختمان قسمت های آلومینیومی سالم باقی میماند و همچنین استفاده این فلز در پی ساختمان خطرات ناشی از زلزله را بسیار کاهش می دهد.
همچنین استفاده از ورق رنگی در نماهای مختلف ساختمان باعث شده که این فلز طرفداران زیادی در بین معماران داشته باشد.

ورق های آلومینیوم دارای انواع مختلفی هستند که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله انواع مختلف ورق آلومینیوم را مطالعه فرمایید.

فروشگاه ورق آلومینیوم باقرزاده یکی از بهترین فروشگاه برای عرضه ورق آلومینیوم با کیفیت می باشد شما می توانید با این مجموعه در تماس باشید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث استفاده از آلومینیوم در ساخت و ساز می‌شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا آلومینیوم به عنوان مصالح ساختمانی بسیار مناسب است. یکی از مهم‌‌ترین مزایای آلومینیوم، نسبت مقاومت به وزن بالای آن است. در ساخت و ساز ساختمان، این ویژگی دارای مزایای خاص بسیاری است که در بسیاری از ساختمان های اداری و آسمان خراشهای مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد.

چه آلیاژهایی معمولا در ساختمان سازی استفاده می‌شود؟

آلیاژهایی که بیش‌تر در ساخت ساختمان ها و سایر سازه های بزرگ استفاده می‌شوند از سری 5000 و 6000 می‌آیند که مورد دوم محبوب‌‌ترین است. این به این دلیل است که اکسترودپذیری بالایی دارد و بنابراین می‌تواند با تطبیق‌پذیری بیش‌تر شکل بگیرد.

کاربرد آلومینیوم در رینگ های پنجره چیست؟

در بیش‌تر موارد، فریم های آلومینیومی یک انتخاب بسیار محکم و کاربردی برای خانه ها و محل کار هستند. همچنین سبک وزن هستند و می‌توانند در مکان هایی که باد و طوفانهای شدید را تجربه می‌کنند ایمن باشند. استفاده از آلومینیوم برای قاب‌های پنجره عموماً دارای پشتیبانی کمتر و مقرون به صرفه‌تر از چوب است و همچنین در برابر خراشیدگی، شکستن و تغییر شکل مقاوم‌تر است.

به این مطلب امتیاز دهید

عناوین اصلی مطلب

6 پاسخ

    1. سلام رضا عزیز
      بله امکان خرید عمده ورق آلومینیوم در مجموعه پارس آلومینیوم باقرزاده وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر با کارشناسان ما در آلومینیوم باقرزاده در تماس باشید.

    1. سلام احمد عزیز
      با توجه به نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار قیمت های روز باهم متفاوت می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم با کارشناسان ما در پارس آلومینیوم باقرزاده تماس بگیرید.

    1. سلام عباس عزیز
      ورق‌های آلومینیوم مجموعه ما تولید کارخانه ‌های المهدی،ایرالکو،سالکو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب