کاربرد ورق آلومینیوم غذا

فویل آلومینیوم

کاربرد ورق آلومینیوم غذا

ورق آلومینیوم غذا در واقع همان فویل های آلومینیومی می باشد که کاربرد مختلفی همچون استفاده در بسته بندی و آشپزخانه و یا حتی صنایع غذایی و بسته بندی دارو ها دارد.از فویل های آلومینیوم در بسته بندی انواع داروها و حتی تولید قوطی های آلومینیومی نوشیدنی ها استفاده می شود.فویل های آلومینیوم از ورق آلومینیوم به طبع بسیار ظریفتر و نازکتر از ورق های آلومینیوم هستند به همین جهت برای مصارف مختلف استفاده می شوند.

جهت اطلاع از قیمت و خرید ورق آلومینیوم و یا کویل آلومینیوم می توانید با کارشناسان ما با شماره تماس های 02133972293 / 02133943873 / 02156715210 در تماس باشید.

ورق آلومینیوم غذا چیست ؟

ورق آلومینیوم غذا و یا همان فویل آلومینیوم به زبان ساده یک ورق بسیار نازک از فلز آلومینیوم می باشد که از طریق نورد ورق های بزرگ فلز آلومینیوم تا حداکثر ضخامت 0.2 میلی متر به دست می آید.فویل های آلومینیوم از اسکناس 8 برابر نازک تر بوده و توانایی حفاظت مواد غذایی در مقابل نور و مایعات و حتی باکتری ها را دارند.

یکی از ویژگی های بارز فویل های آلومینیوم و یا همان ورق آلومینیوم غذا  عدم نفوذ آب و اکسیژن به آن ها و همچنین سطحی بازتابنده می باشند به همین جهت در موارد مختلفی همچون بسته بندی , حمل و نقل  ,آشپزخانه و یا باغبانی استفاده می شوند که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

فویل آلومینیوم
فویل آلومینیوم

کاربرد ورق آلومینیوم غذا در آشپزخانه

تیز کردن قیچی : پس از مدتی کار با قیچی آشپزخانه به طبع لبه های قیچی کند می شوند و برندگی اولیه را ندارند. از جمله روش های راحت و سریع برای تیز شدن لبه های قیچی می توان به برش دادن فویل های آلومینیومی به صورت مکرر اشاره نمود. در این روش ابتدا شما باید ورق های فویل آلومینیوم را صاف نموده و سپس تا کنید و به شکل نوار های چند لایه در آورید سپس با قیچی آن ها را چند بار ببرید.

نرم کردن شکر قهوه ای :  شکر از جمله مواد غذایی می باشد که در صورت مرطوب بودن محیط دچار چسبندگی و حالتی خیس به خود می گیرد جهت رفع این مشکل می توانید شکر را داخل فویل آلومینیوم پیچیده و داخل فر با حرارت 150 درجه سلسیوس و با مدت زمان 5 دقیقه قرار دهید.

جلوگیری از کثیف شدن فر : بسیاری از مواقع در اثر پختن غذاهایی همچون لازانیا  سینی فر آشپزخانه کثیف می شود برای تمیز نگه داشتن فر و بهداشتی بودن بیشتر غذا ها می توانید کف سینی را با فویل و یا ورق آلومینیوم غذا بپوشانید.

قیف های فویلی : برای خالی کردن مایعاتی همچون دوغ یا شربت به درون قوطی هایی با دهانه کوچک  و مواردی از همین قبیل در صورت نداشتن قیف پلاستیکی می توانید به راحتی از ورق آلومینیوم غذا و یا همان فویل آلومینیوم برای ساخت قیف استفاده کنید و به راحتی و سریع مایعات را درون شیشه بریزید.

گرم ماندن غذا :  در موارد زیادی از فویل های آلومینیومی برای روکش کردن ظرف غذا هایی که درب ندارند استفاده می شود که علاوه بر اینکه هیچ گونه تغییری در بو و طعم غذا ایجاد نمی شود و غذا کیفیت خود را حفظ می کند, موجب گرم نگه داشتن غذا نیز می شود.

پخت و پز : فویل های آلومینیومی بسیار مناسب استفاده جهت  پخت و پز و حتی کباب کردن به ویژه کباب ماهی بر روی آتش می باشد چراکه فویل های آلومینیومی در دماهای بالا ذوب نشده و شکل اولیه حود را حفظ می کنند.نکته قابل توجه در هنگام استفاده از فویل های آلومینیومی برای پخت و پز این است که مواد غذایی به طور کامل پخته می شود و خام نمی ماند.

کاربرد ورق آلومینیوم غذا در بسته بندی دارو

از فویل های آلومینیومی در بسته بندی مواد دارویی همچون قرص , کپسول ,  کرم, لوسیون و یا داروهای مایع به جهت محافظت آن ها در برابر عناصر مختلف و برای جلوگیری از تغییرات در خواص و ویژگی های دارو استفاده می شود چرا که فویل های آلومینیومی توانایی حفاظت از داروها در مقابل نور رطوبت و هم چنین میکروارگانیسم ها و یا باکتری ها را دارند.

تفاوت میان فویل و ورق آلومینیوم

ورق های آلومینیوم غذا و یا همان فویل های آلومینیومی از فرآیند نورد و چکشکاری فلز آلومینوم به دست می آید به طبع ضخامت خیلی نازک و کمتری نسبت به ورق آلومینیوم دارند. ورق آلومینیوم در صنایع مختلف و به ویژه صنایع تولیدی و صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد در مقابل فویل های آلومینیوم به دلیل انعطاف عالی و شکل گیری راحت بیشتر به عنوان روکش برای بسته بندی و کاور کردن محصولات آرایشی و مواد غذایی استفاده می شوند.

اثرات مخرب آلومینیوم بر بدن

فلز آلومینیوم از جمله فلز های سمی می باشد و به همین دلیل می تواند بیماری هایی همچون زوال عقل و یا کاهش عملکردهای شناختی مغز را به وجود آورد.از دیگر مشکلات و بیماری های ناشی از فلز آلومینیوم می توان به آلزایمر اشاره کرد که بر اثر وجود فلز آلومینیوم در آب آشامیدنی شکل می گیرد.ورود بیش از حد مجاز آلومینیوم مشکلات جسمی همچون کاهش رشد سلول ها , اثرات مخرب بر سلامت کلیه ها , ناراحتی های دستگاه گوارش را ایجاد می کند.

سوالات متداول

  • آیا آلومینیوم موجود در فویل در غذا نفوذ می کند؟

    پاسخ : به دلیل حرارت فلز آلومینیوم ظروف و فویل آلومینیوم وارد غذا می شود و میزان ایدی بودن غذا نیز در این امر موثر است.

    جذب چه مقدار آلومینیوم برای بدن مضر نیست؟

    پاسخ : به ازای هر کیلو وزن بدن میزان جذب 2میلی گرم آلومینیوم در خون از طریق آب و غذا و محصولات آرایشی برای بدن مضر نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

عناوین اصلی مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب