مزایای استفاده از آلومینیوم

در این مقاله به مزایای استفاده از آلومینیوم بپردازیم که در ایتدا یک تعریف کلی می کنیم که آلومینیوم یکی از فراوان ترین و پرکاربرد ترین فلزات در جهان می باشد. این فلز برخلاف وزن سبکی که دارد جزو دسته فلزات سنگین به حساب می آید، در حال حاضر میتوان اینطور گفت که بدون فلز آلومینیوم نمیتوان زندگی کرد، زیرا محصولات زیادی که در زندگی روزمره ما وجود دارد با استفاده از فلز آلومینیوم ساخته شده است.

این فلز به دلیل داشتن وزن سبک و همچنین خواص زیادی از جمله : رسانایی گرما، انعطاف پذیری بالا و … مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار گرفته است، در حال حاضر از آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی استفاده زیادی می شود و در صنایع دیگر مانند صنایع هوا فضا، صنعت خودرو سازی، صنعت کشتی سازی، صنعت بسته بندی، صنایع حمل و نقل و … نیز کاربردهای فراوانی دارد.

تولید آلومینیوم در انواع متنوع با شکل های گوناگون از جمله : ورق آلومینیوم، میلگرد آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم و … گرفته تا رنگ های متنوع باعث شده تا استفاده از آن در صنایع مختلف چندین برابر افزایش یابد و مورد استقبال بسیاری از تولید کنندگان در زمینه های گوناگون قرار بگیرد، در این مقاله قصد داریم از خواص و مزایای آلومینیوم بیشتر بگوییم تا با آن آشنا شوید.

ویژگی های مثبت فلز آلومینیوم و مزایای استفاده از آن

از مزایای استفاده از آلومینیوم میتوان به مواردی همچون : استحکام و مقاومت بسیار بالا، دمای ذوب نسبتا بالا، مقاوم در برابر خوردگی، تنوع در رنگ پذیری، قدرت شکل پذیری بالا، وزن سبک، رنگ سفید و درخشان، دوام فیزیکی و شیمیایی و … اشاره کرد که هرکدام از این ویژگی ها باعث شده تا برای استفاده در صنایع مختلف مناسب باشد، در اینجا مزایای استفاده از آلومینیوم در برخیصنایع را بیان میکنیم که عبارتند از:

استفاده از این فلز برای ساخت درب و پنجره بسیار مناسب می باشد، به دلیل وزن سبکی و مقاومت بالایی که دارد میتوان در قالب های بسیار بزرگ و برای نگه داشتن شیشه های سنگین از آن استفاده کرد، علاوه بر آن با استفاده از آلومینیوم در مصرف انرژی نیز صرفه جویی زیادی می شود، زیرا این فلز عایق حرارتی بوده و مانع از ورود و خروج هوا به داخل و بیرون فضا می شود.

برای ساخت ظروف آلومینیومی از ورق آلومینیوم استفاده فراوانی می شود، این فلز باعث گرم نگه داشتن غذا شده و بازیافت آن بسیار راحت تر از دیگر فلزات می باشد و به طبیعت آسیبی نمیرساند.

امروزه استفاده از لوله های آلومینیومی جای خود را به دیگر فلزات داده و به دلیل ویژگی عدم زنگ زدگی و استحکام و مقاومت بالایی که دارد بسیار مناسب می باشد.
همان طور که گفتیم خواص فراوان این فلز باعث شده تا از آن استفاده زیادی در صنایع شود و نکته مهم اینکه خیلی راحت بازیافت شده دوباره به چرخه تولید باز میگردد، اینطور که بازیافت آن از تولید دوباره آن راحت تر می باشد.

سوالات متداول

مزایای ورق آلومینیوم چیست؟

ماندگاری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، سبک وزن، قابلیت بازیافت، استحکام – قدرت، انعطاف پذیری، غیرمغناطیسی و ...

مزیت غیر مغناطیسی بودن آلومینیوم باعث استفاده از آن در چه مواردی می‌شود؟

آلومینیوم غیر مغناطیسی است، بنابراین برای محافظ‌های الکتریکی مانند دیسک‌های کامپیوتری، آنتن‌های بشقاب یا محفظه‌های آهنربایی مفید است.

به چه علت آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم است؟

آلومینیوم به طور طبیعی یک پوشش اکسید نازک محافظ ایجاد می‌کند که از تماس بیش‌تر فلز با محیط جلوگیری می‌کند. این به ویژه برای کاربردهایی که در معرض عوامل خوردگی قرار دارد، مانند کابینت آشپزخانه و وسایل نقلیه مفید است.

به این مطلب امتیاز دهید

عناوین اصلی مطلب

6 پاسخ

    1. سلام سهیل عزیز
      با توجه به نوسانات قیمت آلومینیوم در بازار قیمت های روز باهم متفاوت می باشد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم با کارشناسان ما در پارس آلومینیوم باقرزاده تماس بگیرید.

    1. سلام حمیدرضا عزیز
      بله امکان خرید عمده ورق آلومینیوم در مجموعه پارس آلومینیوم باقرزاده وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیش تر با کارشناسان ما در آلومینیوم باقرزاده در تماس باشید.

    1. سلام ماهان عزیز
      بسته به میزان سفارشات بازه ی ارسالی متفاوت است. برای دریافت اطلاعات بیش تر در مورد نحوه و زمان ارسال می توانید با مجموعه پارس آلومینیوم باقرزاده در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب