خمکاری ورق آلومینیوم

خمکاری ورق الومینیوم

خمکاری ورق آلومینیوم

آلومینیوم به دلیل قابلیت انعطاف پذیری و خاصیت کششی، بعد از فولاد ضدزنگ یکی از پرطرفدارترین فلزها در صنایع مختلف است. خمکاری ورق آلومینیوم روشی است که امروزه با استفاده از آن با استفاده از فشاری که با دستگاه های پرسی به آلومینیوم اعمال می کنند تغیییر شکل این فلز نیز راحت تر شده است بطوری که به راحتی می توان ورق های آلومینیوم را تا کرده و لبه های  آن را زاویه دار کنیم.

شما می توانید برای خرید و سفارش ورق آلومینیوم آجدار ، ورق آلومینیوم با بهترین کیفیت و قیمت مناسب از طریق سایت “پارس آلومینیوم باقرزاده” با ما در ارتباط باشید یا با شماره 02133972293 تماس حاصل فرمایید.

 

خمکاری ورق الومینیوم
خمکاری ورق الومینیوم

قالب‌ها و روش‌های خمکاری ورق‌های آلومینیومی

در فرآیند خمکاری ورقهای آلومینیومی، از روش‌ها و قالب های مختلفی استفاده میشود که هر کدام محصولات مختلفی را با توجه به کارکرد خود تولید می کنند.این روش ها عبارتند از:

  • خمکاری v شکل
  • خمکاری u شکل
  • خمکاری پرس پرک
  • خمکاری رولی یا رول فرمی
  • خمکاری با قالب چرخشی

خمکاری v شکل

در این روش با استفاده از دستگاه پانچ و قالب برای زاویه دار کردن ورق های آلومینیومی با گوشه 90 درجه استفاده میشود که یکی از رایج ترین روش های خمکاری است. به این روش press break نیز گفته می شود.این روش خود سه زیر مجموعه دارد.

  1. روش خمکاری کفی و سه نقطه ای
  2. روش هوایی
  3. روش حلقه زنی یا ضرب سکه

خمکاری u شکل

در این روش خمکاری از قالب سیلندر برای شکل دادن ورق آلومینیوم استفاده میشود.

خمکاری ورق الومینیوم
خمکاری ورق الومینیوم

خمکاری پرس پرک

در این روش خمکاری ورق های آلومینیومی باید بر تنش های کششی و تنش های فشاری غلبه کند.همچنین به این موضوع نیز با توجه کرد که تنش های باقی مانده باعث میشود مواد به حالت قبلی خود برگردد بنابراین ورق باید بیش از حد خم شود تا به زاویه مناسب برسد.البته شعاع خمش به نوع قالب،خصوصیات آلیاژ آلومینیوم و ضخامت آن بستگی دارد.

خمکاری رولی یا رول فرمی

در این نوع خمکاری با استفاده از یک رول از جنس یورتان یا لاستیک ورق شکل می گیرد.همچنین قطعات تولید شده بدون هیچ زاویه و به شکل u ایجاد میشوند و برای ورق های از قبل رنگ شده یا حساس مناسب است.این روش ظریف کاری زیادی نیاز دارد.

خمکاری با قالب چرخشی

در این روش، به کمک قالب استوانه‌ای، ورق فلزی را خم کرده و از شکل مسطح و صاف آن خارج می‌کنند.

دستگاه‌های مورد استفاده برای فرآیند خمکاری ورق‌های آلومینیومی

  • خمکاری آلومینیوم با دست
  • خمکاری آلومینیوم با دستگاه پرس
  • خمکاری آلومینیوم با دستگاه ترمز خم

خمکاری آلومینیوم با دست

در این روش، فلزکار ابتدا باید با استفاده از یک خط کش و نشان گر رنگی، قسمتی از ورق را که قصد خم کردن آن را دارد، علامت گذاری کند. سپس ورق آلومینیوم بر لبه ی میز کار قرار می گیرد، به نحوی که قسمتی که می بایست خم شود، از لبه ی میز کار خارج شود. سپس باید با استفاده از یک قطعه چوب و گیره، عملیات خم کردن آلومینیوم، آغاز میشود.

در این روش، بایستی قسمتی از فلز که به صورت آزاد بر روی میز قرار دارد، توسط فلزکار به سمت بالا و طرف لبه ی چوب، خم گردد. فشار لازم برای خم کردن ورق آلومینیوم بستگی به ضخامت و شکل آن دارد پس از آن که ورق خم شد، فلزکار می بایست گیره ها را شل کرده و قطعه چوب را بردارد. برای بیشتر کردن خمیدگی ورق ، می توان از چکش پلاستیکی استفاده کرد و با استفاده از وارد کردن ضربات آرام، به نتیجه ی دلخواه رسید.

خمکاری آلومینیوم با دستگاه پرس

برای شکل دادن قطعات کوچک با استفاده از دستگاه arbor از این روش استفاده میشود.این دستگاه با نیروی دست کار می کند و فلز کار باید با استفاده از دستگاه و نیروی دست شروع به شکل دهی و فرم دهی فلز شود.همچنین این دستگاه دارای ابعاد کوچک می باشد و به راحتی می توان آن را جابجا کرد.این دستگاه پرس از سه قسمت تشکیل میشود:

  1. صفحه میز یا سطح صاف دستگاه پرس (اوراق و قطعات بر روی آن قرار می گیرد)
  2. سندان(برای وارد کردن نیرو و فشار کاربرد دارد)
  3. اهرم دستی (برای به حرکت درآوردن سندان به بالا و پایین، مورد استفاده قرار می گیرد)

خمکاری آلومینیوم با دستگاه ترمزخم

در این روش از یک دستگاه فلزکاری تخصصی که ترمزخم یا دستگاه خمش فلزات نام دارد استفاده میشود که از دقت بالایی برخوردار است دستگاه ابعاد کوچک و زن پایینی دارد و به راحتی می توان آن را روی میز کار قرار داد.ترمزخم از دو سکوی بلند و باریک ساخته شده، که یکی از این سکو ها ثابت و دیگری متحرک می باشد و نحوه کار آن به این صورت است که ورق آلومینویمی باید بین دو سکو قرار بگیرد تا خم شود.این دستگاه برای ورقه های نازک کاردبرد دارد.

بررسی مزایای خمکاری آلومینیوم

  1. برای خمکاری فلزات در سطح گسترده و تولید قطعات مختلف، این روش، تقریبا هزینه کم تری دارد.
  2. محصولاتی که از طریق خمکاری تولید می‌شوند، سبک بوده و دارای انعطاف پذیری بالایی هستند. در نتیجه می‌توان در انواع صنایع از آنها استفاده کرد.
  3. تنوع پروداکت ها و تولیدات دستگاه خم کاری آلومینیوم زیاد است و این تنوع شامل زاویه بندی و اشکال مختلف میشود.

سوالات متداول

بهترین روش خم آلومینیوم کدام است؟

آیا خمکاری آلومینیوم از مقاومت آن کم می کند؟

خمکاری ورق های آلومینیوم اگر به صورت صحیح و استاندارد انجام گیرد، تاثیری در کاهش مقاومت فلز نخواهد داشت. از این روی می توان با خیالی آسوده از آن ها برای طولانی مدت استفاده نمود.

آلومینیوم در چه دمایی خم میشود؟

ورقه های آلومینیومی در دمای 630 تا 660 درجه خم میشوند. متغیر بودن مقدار این دما به درصد خلوص فلز آلومینیوم بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

عناوین اصلی مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب